Alla olika sorters möten!

Det har varit en månad med en hel del resor och många, många möten. Inte bara möten, lika med sammanträden, utan också möten med människor jag känner och inte känner, plötsliga möten och planerade möten, men också möten med andra varelser.

Ett sådant plötsligt möte ägde rum på en bensinmack i Dar es Salaam. Där träffade jag på två killar från Sverige som hade kört upp genom hela Afrika från Sydafrika. De var på väg tillbaka till Sverige och det var fredag kl 13. Jag kommer ihåg det, för precis när de stod där och väntade på att deras bil skulle bli färdigtvättad, ringde SR för en intervju i direktsändning.

Jag var där för att byta fläktremmar i min bil. Med den värmen som är i Dar es Salaam vill man inte vara utan AC i bilen och de gamla fläktremmarna var slitna. Det var trevligt att höra om deras äventyr medans jag väntade på att rembytet skulle bli färdigt.

Till Dar es Salaam åkte jag för att möta min man, min bror och min 40%:iga chef. Tillsammans reste vi mot Njombe där alla tillsammans och var för sig hade ett flertal möten med olika personer i olika positioner. Det är många ord som sägs och inte så många av dem som man minns. Vad man verkligen minns är stämningar och om kontakt uppstått.



På vägen genom Mikumi NP fick vi uppleva möten med andra varelser. I dessa möten sägs det inte så många ord, och stämningen kan väl beskrivas vara full av beundran och respekt för integriteten som råder. Marabustorkar, giraffer, lejon, zebror osv. Deras värld! 

För att ta oss till alla dessa olika möten behöver man vara ute och köra. Och nu när det är regntid är inte vägarna de bästa. Måste nästan påstå att leriga vägar är halare än snöiga. Så mycket som jag halkat omkring de sista veckorna har jag inte gjort i hela mitt svenska vinterkörande! Vädret är lika ombytligt som en svensk sommar, solsken och blå himmel och inom bara fem minuter störtregn och åska!



Jag är dock innerligt tacksam att efter varje resa komma hem till mitt hus och pusta ut. Jag är också glad att jag har mer än bara tak över huvudet när det regnar och blåser, att jag har en varm säng och mat att äta gör mig tacksam varje dag.

Eftersom jag här i södra Tanzania kallas för MAPOROMOKO (vilket betyder Forss) så vill jag berätta om ett möte med en riktig Maporomoko! Visste att det skulle vara något särskilt med det, men inte så här magnifikt! Säkert 50 m högt och låg så vidunderligt vackert till. Vi kunde t o m ta oss in bakom själva vattenfallet.


 




Vilken utsikt där inne ifrån!

Därmed kan jag säga att det var oundvikligt att få ett möte med själva Skaparen. Och lika oundvikligt att börja nynna på sången;  O store Gud, när jag din värld beskådar, som du har skapat med din allmakts hand. Hur där din visdom leder livets trådar och alla väsen mättas vid ditt bord. Då brister själen ut i lovsångsljud! O store Gud!

Det var ett möte av annat slag.


Kommentarer
Postat av: Lisa och Allan.

Hej!

Alltid lika härligt att höra från dig. Nu börjar vi bli vana vid dina strapatser så vår egen fjällresa vållar oss inte så stora bekymmer vad gäller väglaget ...fast det kan vara vidrigt här också...som det varit denna vinter med massor avf snö ...underkylt regn och kraftiga vindar!

Möten med människor är ju det som berikar mest eller hur.

Vi var på en teater igår...monolog med Kim Andersson ...den var underbar . Liten publik alldeles nära inpå och ett otroligt samspel med publiken. Man skrattar så man gråter ibland och båda delarna är så befriande!

Vi promenerar på sjön nu varje dag. I sol och snö ...en oslagbar kombination.Det tar ett par timmar och är jobbigt på sitt sätt ...när skaren inte längre bär får vi hitta andra vägar !

Nu är ett par barnbarn sjuka igen så det blir Stockholmsresa för mig...skönt så länge jag orkar.

Du kommer snart hem har jag förstått...vi är i fjällen vecka 12 men kommer sedan hem och då ses vi eller hur ?Besökarna som kommer hit snart hörde jag av Britt ...diakonissan ...får väl en chock av all snö som fortfarande ligger i jättehögar överallt.På dagen är det plusgrader men nätterna är kalla !

Vi önskar dig välkommen hem som alltid och en lycklig resa. STOR KRAM tills vi ses. Allan o.Lisa

2010-03-06 @ 16:48:28
Postat av: anna merkander

Hej!

Är på väg till Södra stiftet i Tanzania 20 juni och stanna på FPCTcentre några dagar innan fortsatt resa. Känner Daudi Mlyuka som arbetar som lärare på Kidugala. Du kan väl höra av dig, det var länge sedan vi var i Tanzania (7 år sedan)Jag är inte jättepigg på buss till Makambako utan funderar på tåget som tydligen fortfarande går två gr per vecka? Om det går en bil till Njombe vore det kanon att få åka med. Ha det gott! Anna

2010-03-23 @ 14:54:03
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-20 @ 07:52:02
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0