Vimmerbybesök

Det har varit en hektisk månad och mycket har hänt. Hade föresatsen att jag skulle hinna skriva på bloggen långt tidigare, men dagarna bara rusar iväg.

I Tanzania går vi mot sommar och varma tider. Det känns redan, 30 grader i skuggan i Dar fram åt kvällningen och då ska vi inte prata om hur det är i solen mitt på dagen! Svetten rinner i floder kan jag tala om. Sedan jag kom tillbaka till Tanzania den 14 september har jag bara hunnit vara ”hemma” i Njombe i två dygn. För övrigt har jag bott i kappsäck och i min bil på vägarna fram och tillbaka till Dar es Salaam. 


 

 Vimmerby pastorat har besökt sitt vänpastorat i Makambako. Såhär förväntansfulla och trötta var de när jag mötte dem på flygplatsen första kvällen efter en resa på ca 17 timmar! Lite anade de då vad de skulle vara med om under de följande dagarna! 

 

 Bl a fick de vara med om något så helt otroligt som att se när nya små lejonungar tillverkades! Och det helt öppet precis vid vägen och infarten till Mikumi Nationalpark. Ala i bussen ville så gärna se lejon så vi bad vår Herre om att det skulle ske. Tänk att Han hör på sådana böner också!

  

 Sedan det fantastiska mottagandet av vännerna i Makambako som inte lämnade något öga torrt! Dans och sång och glädje i överflöd! Sedan program hela dagarna med besök ute i en del mindre lokalförsamlingar i pastoratet där de verkligen fick se  hur människor har det som lever på landet.

  

 Dagarna gick fort och gemenskapen i bussen var god och med många skratt. Det fanns mycket att glädja sig åt i mötet med människorna och naturen. Bl a så ägnade sig några av resenärerna åt att skriva upp alla konstiga uttalanden och udda citat som uttalades under veckan, allt för att roa oss under de många och långa milen till och från Makambako. 

 

Så att avsluta resan vid Indiska Oceanen ett dygn kändes både välförtjänt och var väldigt uppskattat. Att doppa sig i det 35 gradiga salta vattnet kanske inte är svalkande precis men ändå en upplevelse utöver det vanliga.

 

 Gruppen fick tre frågo att fundera över och svara på sista kvällen. Svaren var intressanta, kan jag säga, och det lärde mig en hel del saker, jag som börjat bli hemmablind! 

1.      Vad har berört dig mest under hela resan?

2.      Vad har du lärt dig om Tanzania som du inte visste förut?

3.      Vad har du lärt dig om dig själv under resans gång?
 


Kommentarer
Postat av: [email protected]

2009-10-08 @ 17:15:16
Postat av: Lisa

Hej!

Vi ska just åka och öva i Pelarne till tacksägelsedagen när jag läste din blogg. Det var roligt att se Vimmerbyborna på plats och jag kan förmoda att de har mycket att berätta vid hemkomsten.

Jag badar som vanligt än ...nu med även kvällar efter bastubad. Det är 8 grader i vattnet ...som du förstår är det inte "brittsommar" Det är annars den tiden just igår var Birgittadagen!

Livet går på ...det är härligt. Nu ska vi sjunga .

Vi hörs igen . Ha det bra. KRAMAR Lisa och Allan

2009-10-08 @ 17:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0