Om jag bara hade fått studera.


  


- Vet du, säger han, att om jag bara hade fått studera så skulle jag kommit långt här i livet.


Vi sitter på gräsmattan utanför mitt hus i Njombe och han berättar om sitt liv.
- Ingen i min släkt har haft möjligheten att studera och nu är jag angelägen om att mina barn ska få bra utbildning och möjligheter som inte jag har haft, fortsätter han.

Ngombe är far till fem barn och har två jobb, trädgårdsmästare och nattvakt. Så han jobbar dygnet runt för att få ihop det till hushållet och skolavgifter. Hans fru och barn får hjälpas åt att sköta majsåkern och de små grisarna hemma, han kommer bara hem några få timmar på eftermiddagen innan han går på sitt nattskift. Han är den i släkten som man kallar på vid familjekriser av olika slag, han är den som ger råd och medlar när människor inte kommer överens och kallas titt som tätt till olika sammanträden.




•-         Jag har bara gått fem år i skolan, men det jag kan av att läsa, skriva och lite engelska har jag lärt mig genom att läsa Bibeln. Gud har gett mig ett gott förstånd och överallt där jag jobbat tidigare har min arbetsgivare tyckt att jag varit duktig. Mina två äldsta klarar sig fint i skolan, inte en enda gång har min dotter Tumaini, som går i form III, misslyckats med någon skrivning och min son som går i Form I är också noga med att sköta sig, han är femma i klassen.


•-         Mina tankar och min oro är hur jag ska kunna hjälpa dem att läsa vidare. Jag jobbar ju precis hela tiden och pengarna går åt till det dagliga så hur ska jag få tid och ork at få ihop mer. Jag har funderat på ett projekt, att skaffa värphöns och sälja ägg. Jag har plats hemma i trädgården för att bygga en hönsgård och jag har lärt mig en hel del av grannen här om hur man ska sköta värphöns, så jag skulle nog lyckas. Det är heller inte så mycket jobb med det som det är med att ha en kossa, det jag inte har är kapital till att bygga hönsgård och köpa kycklingar för att starta upp.





Så vi börjar prata om ett mikrolån, om han skulle kunna tänka sig att spara en liten, liten summa varje vecka och sätta in på SACCOS här i Njombe och sedan skriva en projektplan för sina drömmar och kanske börja lite smått. Kanske få ihop så att han kan låna dubbelt så mycket som han sparat för att sedan komma igång med sin äggproduktion. En dröm som inte är helt orealistisk


Kommentarer
Postat av: Rebecka Eliasson

hejsan!!



underbart att få se bilder från Njombe, det bara kommer över mej hur mycket jag trivdes i tanzania och framför allt känslan över Njombe och över barnhemmet.



Hoppas att Gud har isina planer att jag någon gång i framtiden kommmer att komma dit igen:)



lycka till med dit kommande arbete,

Guds välsignelse och omsorg kommer vara med dej.



kramar

2009-07-26 @ 13:16:00
Postat av: stefan johansson

Vilka kämpar det finns! Det ger perspektiv på livet att genom din blogg få möta mannen. Måtte det gå väl för honom med äggen.

Vilken hårresande bilfärd! tack och lov att du kunde ta dig ner! jag träffade Emil i helgen. Han var full av glädje över sin tid i Tanzania! Det var verkligen roligt att träffa honom.

Stefan

2009-07-28 @ 07:01:19
Postat av: Silva Svensson

Go´kväll, änglasyster!

Ja, vilka kontraster. Här bekymrar vi oss för ny läroplan och likabehandlingslagen, m m. Tänk om vi kunde lägga ner mer energi på våra medmänniskors bekymmer i andra delar av världen då skulle våra bekymmer inte vara någonting. Vi har så mycket att vara tacksamma för. Jag är så tacksam att det finns människor som du, som kan ge så mycket av sig själv på det sätt du gör. Jag ber om Guds rika välsignelse över dig och ditt arbete.

Allt gott från två "trötta" Storebrobor, Håkan och Silva/Kramar

2009-08-05 @ 22:36:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0