Dans med gryta och punktering....

Den här veckan har jag varit i Iringa Stift, 20 mil nordost om Njombe. Sammanträden och besök i flera byar och församlingar för att träffa människor som ska starta vänrelationer med folk i Sverige. Som alltid sluter det upp en massa människor och som vanligt är de väldigt välkomnande och glada. Så glada att de kan börja dansa av pur glädje och lycka!

image159

Efter några timmar tillsammans med de här glada människorna fortsatte vi vidare till Kising´a by och det var tur att det inte regnade den dagen och att vi hade en stark Landcruiser att åka i. Det var inte E4 precis.

image160

Vi kom fram och även där var det en hel del människor som lämnat sina arbeten ute på majsfälten för att sluta upp och umgås med oss. Där fick jag uppleva något som jag inte sett tidigare. Istället för trummor användes en upp-och-ner-vänd gryta som greppats mellan fötterna och så hoppade hon i takt och ljudet som skapades av detta var helhäftigt!

image161

Barnen här var också så stillsamma och söta, de funderade nog på vad det var som stod på, men ville inte gå ut och leka ifall de skulle missa något kul.

image162

På vägen tillbaka till Iringa fick jag min första punktering! Säkert inte den sista. Men kan ni se mig klättra upp på taket på den stora Landcruisern, skruva loss reservdäcket, lyfta ner det, ta av det trasiga och byta däcket?
Nej, det kan inte jag heller och som tur var kom det folk som var villiga att hjälpa oss. Jag vet nog hur man gör, men ha styrkan att göra det vet jag inte......

image163     image164

Sådan hjälp som finns och bara kommer förbi, kallar jag för änglar. Här ser ni dem. Solen höll på att gå ner och vi hade inte långt kvar, så vi hann hem innan mörkrets inbrott. När jag la mig senare på kvällen, kände jag mig så glad och tacksam över att få vara med i de här sammanhangen.


Kommentarer
Postat av: Johanna Backman

Hej! Nu har jag funnit en reseblogg som jag ska läsa rad för rad. Oj, vad mycket du har skrivit! Anledningen till att jag finner din blogg så intressant är att jag drömmer om Afrika. Jag vill verkligen åka till Afrika, men jag har inte riktigt klart för mig hur, när, genom vem och vad jag ska göra. Har en ideé om att jobba som volontär, men det är mycket pyssel med att hitta de rätta kontakterna. Kanske du har ideér på hur jag kan gå tillväga eller kanske du har några kontakter du kunde tipsa mig om. Hittade din blogg genom svenska kyrkan! Vore glad om du kunde kontakta mig.
Mvh. Johanna Backman

2008-04-17 @ 23:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0