Glada, vänliga veckan!

Kommer ni ihåg hur det kändes att få sin första cykel? Vilken känsla det är att få trampa iväg och känna friheten! Så precis kändes det för Sifaeli, min nattvakt, i går. Han har sparat ihop till en cykel på sin lilla lön. Ja, cyklar är egentligen inte dyra här, men för honom motsvarade det två månadslöner, 85 000 Tsh. Eller ca 500 kr. Kan man få en helt ny cykel i Sverige för 500 kr?  I alla fall har jag inte sett någon så lycklig som han var.

image89

Lika lycklig blev  jag när jag fick den här buketten med amaryllis! Så underbart vackra och så röda! Tänk om de kunde hålla sig till jul!

image92

Det var fullt ös i kyrkan idag! Roligt och för mig en annorlunda skördefest.  I dag gavs tillfälle att skänka kyrkan 10:e av det man skördat eller på annat sätt tjänat under det gångna året. Där kom folk med allt möjligt man kan tänka sig; cement, frukt, majs, potatis, ris, avokado, ägg, ett antal hönor och tuppar osv.

image94

Det blev en del glada skratt vid försäljningen efter gudstjänsten, när hönan som skulle auktioneras ut, släppte ifrån sig en stor hög avföring mitt på golvet i kyrkan! Ja, ja  det hör till! Men döm om min förvånging när en liten griskulting vandrade in till försäljning!

image95

Den hittade väl inte riktigt och var inte heller så lätt att få tag på, men efter lite jagande så kunde även den säljas!

image96

Vad säger ni om att få en egen gris för 350 kr! Man kan nog säga att det var lite cirkus i kyrkan i dag, men höns som hoppade omkring under predikan, med griskulting och kalvar utanför kyrkporten med sina läten och så de tre körerna som sjöng som vanligt. Det tog bara 2,5 timmar! Pengarna de får in en sådan här söndag, går bl a till löner av kyrkans anställda. Tänk att det finns präster och evangelister som bara har 35 000 tsh/månaden. Det är hälften av vad grisen kostade! Finns det någon som kan leva på ca 170 kr/månaden? Ju mer församlingen ger desto högre lön kan de få, och om sanningen ska fram, så finns det allt ganska mycket pengar hos församlingsborna. De flesta är inte fattiga precis, men det ska räcka till många!

Kommentarer
Postat av: Lisa och Allan

Brittsofi!
Det är så roligt att läsa om ditt arbete...att gå i kyrkan där verkar vara ett nöje fyllt av överraskningar...skördefest ja!...du minns kanske vårt lilla bord med lingonsylt och trattkantareller
....inte att förakta jag menar inte så men tuppar och grisar är det ont om...då skulle väl föresten hälsovårdsnämden komma också...fast det skulle ju bli mer folk i kyrkan då !
Skämt åsido...det ska bli krismöte om Rumskulla dit kom en församlingsbo i söndags !!! Vi var i alla fall ett 20-tal i Storebro!Bra va!
Jag har varit sjuk ett tag ...ovanligt ja ! Det började ju med borelia sedan öroninflammation och sedan en förkylning inte av denna världen...med ont i halsen och hosta hosta hosta. Det börjar väl släppa lite nu.
jag träffade Börje på stan ...han tyckte att jag skulle gå hem och ta på halsduk och jacka! Du vet ju hur jag brukar vara klädd...så lite som möjligt så länge som möjligt och jag fryser inte. Det lustiga är att jag slutade bada vid Stockholmsresan
( kunde inte ta med "Dammen " )och då började mina sjukdomar. Det är bra att bada drar jag som slutsats.
Nu närmar sig "Allahelgonsdag". Mycket sjungande ...om rösten kommer tillbaka tills dess!
Allan sjunger ännu mer för han har ju Aspelandskören också och så ska vi "hjälpa" Storebrokören i Advent.
Jag stickar och virkar mycket om dagarna nu ...Mona och jag ska stå på Basar i november ...kanske vi blir av med lite alster man kan ju inte spara allt och barnen har dubbelt av allt...mattor t.ex....och andra som uppskattar hemgjort brukar få då och då !
Nu ska jag upp och sätta mig i bastun i Klubbstugan
Allan ska öva i Hultsfred.
Ha det så bra .Varma tankar kommer från oss till dig!Julen blir stilla jämförelsevis med förra då vi var 16 personer!Men jämfört med din invigniongsfest så var det ju en baggis och Vår kantors 60-årsfest
med över hundra peroner som utspisades med pizza från Mariannelund !
Kramar från oss! Genom Lisa.

2007-10-30 @ 17:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0