Gatubarn

image41

Det finns många gatubarn, i alla städer, och både i Iringa och i Njombe.
Det är bland det svåraste att se, hur barn springer vind för våg, stjäler och utnyttjas som arbetskraft av vuxna och av kriminella ligor. För att inte prata om hur flickorna utnyttjas!
Men det finns hopp. Det som görs för barn och som är positivt.
Iringa heter den närmaste storstaden och ligger 20 mil norr om Njombe, på vägen till Dar es Salaam. I Iringa har jag varit ett antal dagar den gångna veckan. För att lära känna människor och platser.
En av dagarna gjorde vi ett studiebesök på ett barnhem som kyrkan driver. Där bor ett 60-tal barn i olika åldrar och som framförallt kommer från gatan och från mycket svåra hemförhållanden. Här får barnen en säng att sova i, mat tre gånger om dagen och de som har åldern inne får gå i skolan. De mindre tas om hand i ett slags dagisverksamnhet.

image42

En morgon när jag gick där på gatan i Iringa, kom fem pojkar i åldern ca 12, springande efter mig och bad att få pengar till frukost. De var smutsiga, kläderna trasiga och de huttrade i morgonkylan. Själv hade jag redan ätit en stadig hotellfrukost och jag tyckte det var orättvist att de inte skulle få åtminstone en liten frukost. Så vi gick in på ett cafe´ och köpte te, munkar och sambosas (fritterade piroger med kött i). Pengar brukar jag inte ge eftersom det kan gå till t ex droger. Efter den morgonen hittar de mig var jag än är i stan och tycker att de kan "vakta" min bil när jag uträttar ärenden. Jag har fått nya vänner i gatubarnen, nu känner jag igen dem och de känner igen mig. Så därför önskar jag att jag kunde ta hem alla gatubarn till mitt hus och ta hand om dem. Det är ju i alla fall inte deras fel att deras liv blivit som det blivit. Jag tänker på min lilla hundvalp som hade det bättre än gatubarnen. Mat tre gånger om dagen, omtanke och omvårdnad. Nu är den lilla vovven död, hon blev hastigt sjuk när jag var i Iringa och hann dö innan jag kom hem, men dog under varsam omvårdnad.
Hur många barn bara dör utan en famn att ligga i?

Kommentarer
Postat av: Silva Svensson

"Ny är din dag och nytt är ditt år, det är den finaste gåvan du får, gåvan du får att bära.
Ljus i ditt hjärta och ljus i din blick önskar jag mest utav allt att du fick, önskar jag DIG du kära" Britt-Sofi, på din födelsedag idag. Önskar jag kunde vara hos dig och krama dig och bjuda dig på tårta. Iallafall önskar jag dig en bra dag i dag och alla dagar. Så underbart att det går en "ängel" bland gatubarnen och ser dem med ett hjärta av guld. Tack för att DU finns Britt-Sofi, kära "änglasyster". GRATTIS-kramar från hela familjen Svensson

2007-05-15 @ 08:36:56
Postat av: Marie Linde

BrittSofi
Tänkte lite extra på dig de här dagarna när din födelsedag infaller. Många grattis i efterskott! Din födelsedag infaller när våren här i Sverige är som allra vackrast. Syrenerna och liljekonvaljerna står i full blom. En tid när dagarna försvinner med hast och man liksom inte förmår njuta så mycket som man egentligen skulle vilja. Kanske ska det vara så. Våren är svårfångad och den går inte att konservera. Det är här och nu som gäller annars är det försent.
I går var vi i MAF med och arrangerade en flygdag på Norrköpings Flygplats. Den var mycket välbesökt. Jag hoppas att en och annan fick upp ögonen för att det finns människor långt borta dit nästan ingen väg når som är värdefulla och älskade och så viktiga att det finns orsak att visa det, kanske genom ett besök via flyg eller som du beskriver en frukost tillsammans med de barn som inte fått samma chans till ett välordnat liv som du och jag och våra barn.
Det är en stor nåd att få finnas var vi än för tillfället är placerade. Det är här och nu som gäller!
Herren är med dig, varje steg du tar!
Kramar från oss familjen Linde/genom Marie

2007-05-18 @ 08:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0