Ytterligare en veckas upplevelser....

Ytterligare en vecka har gått med många nya bekantskaper, nya platser och möten med människor som verkligen strävar och jobbar och gör sitt bästa.
Men först vill jag visa denna bild på lilla prinsessan som jag kunde vila mina ögon på förra söndagen under gudstjänsten. Hon gick omkring där med sin psalmbok och trivdes, hade inget alls emot att prästen höll på i över 2 timmar.


Måndagen besökte jag Makambako, som ligger ca 5 mil härifrån. Makambako är en järnvägsknut och en plats där vägen söderut delar sig. Alltså en knut för all slags trafik och här stannar lastbilar för att forsla varor norrut och söderut. När man närmar sig samhället ser man 100-tals cyklar full-lastade med varor av olika slag, t ex potatis, te, tomater, majs sådant som folk odlar och säljer vidare. I Makambako finns ett antal grossister som köper upp böndernas varor till väldigt låga priser. Här finns också många gatubarn, föräldralösa flickor och pojkar som försöker finna lyckan och överleva. Församlingen här driver bl a en yrkesutbildning i sömnad på 2 år för gatuflickor i tonåren.

I sömnadsklassen

Så bra att de får en yrkesutbildning så att de har en chans att välja en annan väg än prostitutionens väg. FUtbildningen har symaskiner som de övar på men problemet är att församlingen inte har pengar att köpa in symaskiner som flickorna kunde hyra för att komma i gång med en affärsverksamhet. Inte för att det inte finns jobb! Det finns det. För alla beställer sina kläder hos en skräddare, även jag, så de skulle kunna sy dagarna i ända. Men att köpa en symaskin, vem har råd med det?


Teplantage och Bwana Shamba

En annan dag besökte jag Lupembe där kyrkan bl a driver en teplantage. Det var första gången jag fick se en riktig teplantage och "Bwana Shamba" Herr jordbrukare berättade om processen att tillverka te. Nu för tiden dricker jag te med andakt. Inte visste jag att det var en så otrolig lång och omständig process innan du och jag får en kopp te. Varje litet te-blad plockas för hand. Här har vi ett annat problem, nämligen att den som odlar får ut alldeles för lite för det arbete han utför, precis som kaffet, att det är grossister och försäljare som tar förtjänsten. Tål att tänkas på.


Ett gäng glada flickor som precis haft en tenta

En tredje dag besökte jag dövskolan här i Njombe. Tänk vilken jätte fin anläggning som byggts med hjälp av finskt och svenskt bistånd. Här går bortåt 300 döva barn i olika åldrar. Det är en grundskola upp till Form III, alltså klass 9. Många av barnen här är också föräldralösa och det finns ingen som betalar deras skolavgift, skoluniform eller annat som man behöver för sitt dagliga liv. Ändå är det så otroligt billigt med skolavgiften, 25.000 Tsh = runt 150 kr / år. Handikappade barn har ingen som helst status i det här landet, än mindre om man är en fattig familj som lever på "existensminimum", som det så fint heter i Sverige. Existensminimum här betyder ingenting alls.

Den här helgen har jag sällskap av Upendo. Upendo som är blind och på måndag ska ta bussen till Korogwe 60 mil norrut. Där bor hon på skolinternat och ska börja sista året på gymnasiet för att nästa år ta studenten. Vi ska lära känna varandra, hon verkar duktig, kan diska och hjälpa till i hushållet. Jag ska berätta mer om henne en annan dag.


Kommentarer
Postat av: Lisa och Allan.

Hej!
Nytt försök.
I lördags kväll skrev jag till dig men lyckades aldrig få iväg det. Skam den som ger sig.
Tiden går ...vi har varit i Stockholm och hjälpt till med barnbarnen 4 och 2 år gamla.Det blir fem veckor tillsammans. Sjukdom och mamma-kurser.
Det är bra att ha vardag tillsammans med barnbarnen också ...det är en underbar kontakt man får .Vi älskar verkligen varandra!
Det verkar som du verkligen trivs med din uppgift som tur är...men det trodde vi ju .När så mycket dröm och önskan faller på plats måste det ju bli bra
eller det finns de bästa förutsättningar i alla fall !
Påsken närmar sig . Mycket sjungande i kyrkan och familjen samlas igen...alla utom Helena och Jairo i Berlin ...dit åker vi om 14 dagar!
Kyrkan i Storebro går på sparlåga skulle jag vilja kalla det . Endast onsdagsmässor numera. Men i påsk får vi visst ett par tillfällen till.
Jag såg Börje dona med något vid stranden i söndags
när jag kollade vattentemperaturen ...faktiskt 9 grader! Det blir nog badpremiär före sista april i år.Om inte annat så för värkens skull. Den är värre än någonsin...händerna känns obrukbara ibland men det bryr jag mig inte om ...jag gör så mycket jag kan ändå och tar några mer tabletter...på doktorns inrådan?
Det vore skönt med värme tror jag ?Annars motionerar jag ...promenerar...badar bastu...läser.
..lagar mat...försöker handarbeta och sy (men ack så långsamt det gåt mot förr)dvs jag lever mitt liv .Vi har börjat åka till sommarhuset ofta nu.
Det är mycket nu om det ska bli en rosenträdgård värd namnet Och intresset har inte svalnat utan Allan hittar på anledningar att köpa en ros ytterligar då och då trots att det inte får plats fler .
Det kan bli underbart vackert om det bara kommer regn denna sommar ...men det rår ju inte vi över!
Ha det bra . Vi tänker på dig ofta.
Ps Du får hjälpa mig att be en bön för vårt 4-åriga barnbarn son ska opereras den 22 maj. Polyper tonsiller och rör i öronen.Ds
KRAMAR från oss i Storebro genom Lisa.

2007-04-02 @ 17:26:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0