Det finns inget som gör mig gladare.....

.....än barn. Den här veckan har jag bl a hälsat på i en skola, i en konfirmandgrupp och i en söndagsskola. Barn är bara helt underbara och jag blir alltid glad av att träffa dem.

image150      image151

Och så glada barnen blev av att jag tog lite kort på dem! Det här en privat engelskundervisande skola. Barnen har det bra här, men det är bara de för de barn vars föräldrar kan betala. Annars är skolundervisningen gratis upp t o m årskurs 7 här i landet och alla skolor har sina speciella skoluniformer.

image152

I den här konfirmandklassen är de över 70 elever i åldrarna mellan 12 och uppåt. Det finns de som kommer på att de skulle vilja vara kristna och medlemmar i kyrkan och även om man är äldre så går man konfirmationsläsning så att man kan konfirmeras.

image153

Och så här många är de i söndagsskolan! Och då är det tre stycken varje söndag med olika barn som deltar. Då har de varken råd eller möjligheter att låta alla rita teckningar eller ha egna platser. Här sjunger barnen, och det gör de med liv och lust.

I lördags hjälpte jag min trädgårdskille att köra gödsel till hans åker lågt utanför stan. 8 säckar hönsgödsel och hela familjen in i bilen och sedan ut på riktigt leriga vägar och det var bara tur att vi inte fastnade! Eller så beror det på att jag har en riktigt bra bil! Storasyster får passa lillasyster medan alla andra hjälps åt att sprida gödseln. De hann precis få ut allt innan regnet började!

image154  image155

I dag efter gudstjänsten blev jag hembjuden till Agnes och hennes familj.

image156      image157

I den här familjen hjälps de också åt. De har en gris som de föder upp för att så småningom sälja. Pengarna ska de använda till äldste sonens skolavgifter när han börjar secondary school. De har också två kor och en kalv och ska precis börja sälja mjölk så de får lite mer inkomster. Det var ett trevligt hem jag fick förmånen att hälsa på i.

image158

Agnes har hämtat sin sjuka, gamla pappa för att  lättare kunna ta hand om honom. Det finns inget system för äldre att bli omhändertagna i förutom barn och barnbarn.

Kommentarer
Postat av: Silva Svensson

Hej igen kära änglasyster!
Vad glad jag blir över alla glada barnbilder med glada barnleenden. Det är det som ger hopp för framtiden.Vet du, jag är så glad att få vara tillbaka i arbetet igen. Varje dag jag kommer till jobbet möter barnen mig med glada rop.
Jag vet att du trivs där du är just nu. Vi tänker på dig och ber för dig. Och tänk snart ses vi igen.
Ha det gott och Guds välsignelse.
Kram/Silva&Håkan

2008-02-24 @ 17:46:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0