Vilken tillställning!

Ärkebiskopen i den lutherska kyrkan installerades i söndags i Dar es Salaam och jag fick vara med eftersom jag hjälpte honom med att ta hand om de svenska gästerna. Det var en upplevelse att få vara med om, vill jag säga!

image98

Där fanns många, många gäster, flera 1000 och vi satt alla under tält för solen var stark och värmen som i en 40-gradig bastu! Många gäster kom från andra länder, jag satt bredvid ambassadören från Zambia och fick översätta lite av det som sas till honom. Det var en 6 timmar lång cermoni, först gudstjänst med 6 olika körer som skulle sjunga och en lång predikan och sedan tal av de allra viktigaste personerna, ss landets president.

image99

Här har vi president Kikwete och fleera av hans ministrar. Han började sitt tal med en typisk kristen hälsning, som gjorde honom väldigt populär i den åhörande församlingen. Han är ju muslim.
Efter den långa cermonin bjöds all in till middag och även där hölls tal, bl a  av de utländska gästerna.

image101

Biskopen från Karlstads stift höll tal på svenska som översattes till ki-swahili av min arbetsgivare. Det var många presenter och tal som hölls så det höll på ända till kvällen. Jag är verkligen imponerad av den organisationa som kunde hantera så otroligt många gäster, ge dem mat och se till att alla mådde bra! Inte illa!

image100

Två av de "fina" gästerna, de är verkligen vackra, även om de klär sig som oss! Det som är så fantastiskt med människorna i Tanzania är att de alltid är så glada.

Men jag har inte bara varit på fina fester....

image102

.....jag har jobbat också! I går hade vi ett sammanträde med biskoparna i "mina" fem stift om hur vi på ett bättre organisatoriskt sätt ska kunna jobba med att skapa realtioner mellan människor här och i Sverige. Det var verkligen roligt att höra dem säga att de vill ha relation med oss svenskar för att vi kommer inte hit och talar om för dem hur de ska göra och hur saker ska vara, utan vi är beredda att vara med människor sida vid sida och gå fram jämsides steg för steg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0