Bilar och fart.........

Det börjar bli vinter i Njombe. Vissa dagar går temperaturen inte upp över 20 grader. Det är väl inte kallt direkt, men om det blåser och regnar lite samtidigt som det är 18 grader, ja då blir det kallt inomhus också och då jag tänder en brasa i den öppna spisen.
Den gångna veckan har jag inte varit ute och åkt så mycket. Suttit hemma och skrivit rapporte,r som också måste göras. Då är det skönt med en brasa som sprakar.
Men för att inte känna mig alltför frusen, tar jag en långpromenad varje dag. Det är rätt så kul för man pratar alltid med folk, kända och okända.
Häromdagen när jag var ute och gick, träffade jag på ett par gatupojkar, som jag vid det här laget, har börjat lära känna litegrann. Trots sin misär och fattigdom har de stor fantasi och leker som vilka andra barn som helst. Jag kan inte låta bli att känna en viss glädje med pojkarna när de leker och är helt i sin egen värld.

image49

De här pojkarna hittar gammal ståltråd på soptippen, tänk bara hur det är att leta igenom allt avfall och alla sopor!Sedan finns det ju gott om tomma plastflaskor och locken till flaskorna får bli däck till bilen och själva flaskan kan agera lasten. Den här killen sa, när jag frågade vad det var för en bil, att det var en Scania lastbil, för de var bäst och starkast. Då kunde jag berätta att Scania tillverkas i landet jag kommer ifrån och det tyckte han var roligt. De använder snöre och pinnar för att "köra" sina bilar och springer så fort de kan. Jag förstår inte att den höga farten tjusar killar så väldigt. Sitter det i generna måntro?
Nästan varje gång när jag är ute på mina resor, ser jag verkningar efter trafikolyckor. Bussar, lastbilar och personbilar har haft för brottom och kört av vägen eller bara vält ner i diket eller nerför branten. Huva´!!
Det är många som dör och skadas i trafikolyckor här i landet, så jag behöver verkligen en hel del skyddsänglar med mig när jag är ute på mina resor. Tidigt i morgon bitti bär det av till Konde och Tukuyu, ca 5-6 timmars körning. Det är bra asfaltsväg dit, så jag behöver inte använda 4-hjuls-driften.
Önskar er alla som läser bloggen allt gott, lev väl och tänk så mycket det finns att vara tacksam för! Kramar!


Kommentarer
Postat av: Silva Svensson

Vi tänker och ber för dig om Guds änglars beskydd.
Gud välsigne dig!
Kram från Håkan och Silva

2007-06-03 @ 21:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0