Mitt hus i Njombe

146976-11

Så börjar det närma sig att jag ska flytta in i "mitt" hus. Detta huset byggde en svensk kvinna och lärare som bodde och arbetade här i bortåt 35 år. Ulla Svensson heter hon och bor nu i Lund.

Jag har idag fått min gas-spis och ett kylskåp i dag, och det kändes roligt. Direkt åkte jag för att köpa en gastub till spisen, men en slang fanns inte att uppbringa, så det blev till att beställa från Dar es Salaam. Nästa vecka kommer slangen, jag köper mig ett litet kolkök så länge. Mat måste man ju ha! Det är annars nymålat och fint i hela huset, badrummen är nyrenoverade och så har jag beställt möbler av en snickare här. Tills vidare får jag väl ligga på golvet, men det gör inget, sängen kommer att vara gjord i cypressträ.

Resan hit till Njombe gick bra, jag körde hela vägen själv, men hade trevligt sällskap i bilen. Här är underbart vacker natur, skog, te-plantager, vackra blånande berg i horisonten, ja ögat har mycket att titta på. Under tiden som huset renoverats har jag bott i ett litet samhälle som heter Ilembula, där det finns ett stort sjukhus med sjuksköterskeskola och barnmorskeskola och där det bor 2 svenskor. Bra att ha någon att fråga om allt som är nytt. Det sjukhuset ligger 90 km härifrån, så det blir lite resor.
I natt ska jag dock sova över här i Njombe för första gången, på ett hotell visserligen, för att i morgon hjälpa till med städningen och göra det lite beboligt i huset. Har tänkt mig att flytt in för gott på måndag.
Är glad för att jag hittat ett internetkafe där jag får använda min egen laptop. Allt blir så mycket lättare...
Kramar...





Kommentarer
Postat av: Torbjörn Andréasson

Hej!
När jag såg bilen som du ska ha. Tyckte jag att den liknar den pappa hade i Nedjo när vi bodde där. Huset du ska bo i verkar bra.Jag har för mig att det nämndes något om att du skulle bo där redan i höstas.
Idag ringde jag till Peter för han fyller år. Han sade att han och Maria ska flytta tillsammans. Det blir billigare hyra för dem båda.De flyttar den 23/2,på fredag.

Postat av: hans thulesius

hej!

jag är missionsombud i efs västrabo i växjö.
det vore spännande att ha besök av dig på ngn gudstjänst+kyrkkaffe en söndag i mars/april
har du hål din kalender?

mvh

hans

2008-02-07 @ 20:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0