Helgupplevelser

146976-16

Så har det varit helg och som alla tycker jag att det är skönt att få stanna upp och göra något annat.
Lördagen innebar arbete som vanligt, en fattig, ledsen kvinna kom in i trädgården och frågade om jag kunde ge henne lite arbete. Hon behövde pengar för sin 5-årige son låg på sjukhuset, och hon hade inte pengar att köpa mat till honom för. Han har TBC, och hade fått mediciner, men här i landet är det så att anhöriga måste ta hand om omvårdnaden, tvätta och laga mat åt den sjuke. Hon har 3 andra småbarn hemma i en by långt härifrån, hennes man hade trillat av en lastbil förra året och omkommit och hon hade verkligen inget. Vad skulle jag göra?
Hon hade en hacka med sig och fick börja och rensa i rabatterna, det behövdes. Berta och Tumaini brukar dricka te mitt på dagen och jag sa att de fick bjuda in henne också. Hon åt tills allt bröd och alla bullar på fatet var slut. 1 kopp te och 5 skedar socker! Hon var hungrig!
Tänk vilken mamma!
Skulle du eller jag göra så? Ta en spade och gå runt i trädgårdarna och be om arbete, för att rädda vårt lilla barn? Jag tror att föräldrar gör vad som helst för att rädda sitt barn, så den känslan känner jag igen hos henne. Hon fick en dagslön och en påse socker när dagen var över, och jag skämdes över hur bra jag har det.
På eftermiddagen tog jag och en tyska en promenad. Bara 15 minuter från där jag bor finns detta vackra vattenfall, det är alltid skönt att lyssna på vatten, än mer att titta på vatten som rör på sig.

Kommentarer
Postat av: Torbjörn Andréasson

Hej!
Det är rogivande med vatten som rör sig. På senare år satt vi i trädgården på Bäckavägen i Södertälje och drack eftermiddagskaffe,just därför att vi skulle höra bäckens porlande. Det är klart på vintern hade det varit lite svårt. Det är det jag säger, blod är tjockare än vatten, i första hand är det släcktingar som ska hjälpa varandra. Vad bra det måste kännas för dig, att du har fått hjälpa någon, och samtidigt fått ditt eget samvete lätttat, när det gäller rabatten som blev iordninggjord.

2007-02-26 @ 11:05:15
Postat av: Lisa och Allan

Hej!
Underbara vatten! Det är ju en av förutsättningarna som jag måsta bli uppfylld om vi ska flytta ...att det finns vatten nära ...jag kan inte avstå från bad och rekreation med vatten !Gärna ytterligeterna varma bastubad och kalla dopp!
Är hemma en vecka för att sedan i två veckor igen vara i Stockholm hos de underbara barnbarnen.
Värken är värre och värre men jag var hos ortopeden och han uppmuntrade mig ...men det finns inget att göra tyvärr ...bara öka dosen smärtstillande.Hörapparaten har lagt av också ...men annars är det bra ...ja du vet precis vad jag menar eller hur. Man lär sig leva med de förutsättningar man har ...tackochlov !Det gäller att ta vara på glädjeämnen i det lilla var vi än befinner oss...det är lätt att glömma.
Lev väl ...du finns i våra tankar !
KRAM Lisa o.Allan

2007-03-05 @ 09:22:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0