Denna veckans arbete...

.....har bestått av ett par längre resor. Bl a har jag besökt Songea, en stad som ligger 25 mil söder om Njombe. Det var en underbar natur vi åkte igenom och när vi kom fram blev vi mottagna av engagerade och hängivna människor.


image34
Omgivningarna söderut

Bland annat ett par körer som sjöng så vackert, och som  åker runt och sjunger i olika sammanhang för att få in lite pengar till den sociala verksamheten. Jag fick lära mig att det finns 12 000 föräldralösa barn i området varav 6000 bor på gatorna i Songea. Det är svårt och oöverkomligt att hjälpa alla, men att hjälpa dem man kan hjälpa är ens plikt. Så de försöker utbilda unga pojkar så att de kan arbeta i den församlingsägda sågen och kvarnen. Då har de arbete och får en viss inkomst + att de inte behöver springa omkring på gatorna.

image35
Två av pojakrna på sågen

De planerar också att starta en sömnadsutbildning för flickorna som hamnat på gatan. Efter ett par års utbildning ska de kunna försörja sig på att sy kläder åt folk. Utbildningen ska också ge kunskap om hur man driver ett företag. Problemet är att det är rätt dyrt att skaffa en symaskin. 400 kr är en otroligt stor summa här.
På kvällen fick jag träffa folk som annars jobbar under dagen, körmedlemmar och styrelsemedlemmar. Vi åt middag tillsammans, det blev sång och dans och där fick jag fina presenter, framförallt nya vänner.
Men de tycker nog att jag ska klä mig lite bättre, inte gå omkring i en jeanskjol, så jag fick en klänning också!

image36
En ny vän och en ny klänning!

Så blev jag hembjuden till Kiona och hans familj i går, lördag. Kiona jobbar som chaufför åt stiftskansliet. Så på väg till Songea berättade han att de precis fått sitt tredje barn och jag som älskar "bäbisar" ville gärna komma för att träffa den lilla nyfödda. Så i går kom Kiona och hämtade mig, en fin promenad till hans hus och där fick jag träffa hans familj. Den är, som de flesta andra familjer här i Tanzania, utökad med ett antal släktmedlemmar, och består förutom av kärnfamiljen på fem personer, med ytterligare tio stycken. Syskonbarn, vars föräldrar dött i HIV, de gamla föräldrarna, fastrar och mostrar som inte kan försörja sig själva. Lönen Kiona får från kyrkan är 200 kr/månad! Hur klarar man att försörja femton personer på det? Jo man måste ha åtminstone tre sidoverksamheter, och för Kionas del så har han en frisersalong i centrum, 100 värphöns så att han kan sälja ägg och en ganska stor jordlott där han odlar majs. På så vis får han ihop till skoluniformer, skolavgifter, sjukvård, kläder, el och vatten.

image37
En del av Kionas hushåll

Ja, så har denna veckan gått och jag har fått lära meig en hel del. Bl a att vara tacksam för allt jag har och allt jag har fått. Jag som har så mycket, vilka föräldralösa barn hjälper jag? Än så länge har jag ansvar för en blind flicka, men där finns så oerhört många fler som behöver hjälp!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0