Tillbaka till Tanzania igen.

20 minusgrader var det när jag lämnade Linköping den 6 januari på morgonen. De var tvungna att spruta varmt vatten (tror jag) på flygplansvingarna för att vi alls skulle kunna lyfta. Klockan 23.30 landade vi i Dar es Salaam och där var det 30 plusgrader mitt i natten! En viss skillnad kan man säga.

Några dagar i Dar es Salaam och det blev för mycket av det goda. Min kära trogna bil tar oss de 700 km till Njombe utan att svika mig det minsta (den här gången). Två dagar tog resan men då stannade jag till här och där för möten med olika personer under resans gång.


”Hemma” hade de, mina medarbetare, gjort fint i trädgården och städat huset. Maten var färdiglagad och det var bara och sätta sig till bord. Trött som jag var efter att ha kört hela den långa vägen själv, fanns det ingen gräns för min uppskattning över deras välkomnande.




Vilken känsla att komma in och se att Helena pyntat med färska rosor från trädgården! Det är verkligen grönt i naturen nu och det är inte så konstigt med tanke på att det regnar alldeles otroligt mycket.

     

Hortensian blommar i rabatten, likaså mitt lilla ”diskborsteträd”. De röda blommorna liknar sådana diskborstar som man använder för flaskor.


På söndagens gudstjänst fick jag uppleva och lyssna på den kör som jag tycker sjunger bäst. Det är den kristna skolgruppen på Njombe gymnasium som består av ca 70 grabbar i åldrarna 17-21 som brukar turnera mellan församlingarna i Njombe. De är så otroligt bra när de sätter i gång att sjunga.


   

Det regnade så de trängdes under ett träd. I slutet av en gudstjänst när alla går ut och innan man går hem ska man ”tas emot” av en av körerna som sjunger den sista sången. Så är det alltid, sedan när de är färdiga kan man gå runt och hälsa på varandra.

Annars är mitt liv fullt av uppgifter och möten med människor och dagarna går fort. Kvällarna har dock varit lite sega eftersom jag varit utan el 4 nätter av 8. Det är åskan som slår ner i ledningarna och det blir kortslutning. Det är inte lätt att läsa eller skriva till fotogenlampans sken, så nu vet jag hur många har det, de som ska plugga inför sina skrivningar och inte har el! Bra erfarenhet som gör mig både ödmjuk och tacksam.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej Britt-Sofi!

Ja, nu känner jag ju igen mig när jag ser bilder från ditt hem i Njombe :) Tacksam för det! Det var som vi lämnade det i köket, så när som på de färska blommer då. Gott att höra att resan gick bra för dig hela vägen till Njombe. Önskar allt gått inför en ny termin med jobbet!

Jag, mamma och pappa kom väl fram till Dallas i tisdags. Underbart att vara här med Daniel och hans nära och kära. Gå gärna in på min blogg och kika!

KRAMAR!

2010-01-15 @ 23:15:43
URL: http://sofiaofsmaland.blogg.se/
Postat av: Lisa och Allan

Hej!

Vad skönt att resan gick bra...vi tänker på dig varje gång vi promenerar på den uppskottade banan på isen och det är dagligen.

Värmen låter härligt fast vi trivs med vintern ...gärna som den är nu alltså inte så vansinningt kallt som för någon vecka sedan.

Vi hade barn och barnbarn hemma en vecka mellan jul och t.o.m. nyår och för första gången erkänner jag att jag är trött ....men glad.

Vi har hunnit att tiibringa en week-end i Jönköping med Allans syster och svåger...även de pensionärer...och vi såg barbarnen från Kungsbacka åka skridskor och tävla i team-åkning!Vackert så man blir tårögd.

Nästa vecka bär till Stockholm igen...minsta barnbarnet ska inskolas på Dagis...PUH...de är

ju så små!!!!!!!!

Jag ska följa stora flickan till skolan då ....de kan ju ine vara på två ställen !

Allan kommer efter i veckan ...han har ju "sin" Naturskyddsförening och "sina"" körer som han inte gärna överger.¨

Annars har vi det bra...tröttare erkänner vi motvilligt ...men vad är annat att vänta när nästa jämna år blr 70....hu....!

Vi ser med tillförsikt på framtiden...hoppas vi ska kunna göra det som vi vill ...åka till fjällen.

träffa goda vänner ...vara med barn och barnbarn...

så småningom åka till "torpet" och vårda rosor ja göra sånt som gör livet gott.

T.ex. bada bastu...Allan har ju byggt en bastu med hjälp av yngste sonon... vi badar flera gånger i veckan ...tidigsre gick jag till sjön efteråt men nu hindrar isen så jag får rulla mig i snön ...det går bra det med.Hur länge dröjer det tills du kommer hem nästa gång?

Vi sewr fram emot det...kanske hittar vi t.o.m. tid att träffas då.

KRAMAR från oss....Allan och Lisa.

2010-01-16 @ 07:19:29
Postat av: Andreas Holmberg

En jättefin blogg det här som jag länkat till några år - uppskattar inte minst bilderna!

2010-02-03 @ 04:40:19
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0