Vad kör en kyrktupp i Makambako?

Jag vet att det är varmt sommarväder i Sverie nu och jag unnar alla semesterfirare allt det sköna! Här i södra Tanzania är det vinter! Jag går med raggsockor, fleezetröja, varma sjalar och önskar jag hade tagit med mig vantar hemifrån. Det är inte bara jag som tycker att det är kallt. Folk klagar, de kan inte minnas att det varit så kallt i mannaminne.

  

Träden har inga löv och det blåser snålt runt knutarna. Och är det inte en tomtenisse som står där utanför kyrkan, den kyrka som har en kyrktupp? Jo, kan man tänka sig!



Hur kommer det sig att det står en kyrktupp där på kyrktaket i Makambako? Jag har frågat folk om de vet inte varför tuppen finns där och vem som satte dit den. Ingen vet något. Det blir till att försöka hitta någon förklaring, för jag har inte sett kyrktupp på någon annan kyrka någonstans.

Det finns annars mycket aktivitet och värme bland människor. Här i Makambako har man startat en studiecirklel för prästerna och deras fruar i distriktet. En studiecirkel i hur man tar hand om och sköter en ko.

  

Prästerna i den lutherska kyrkan i södra stiftet har väldigt dålig lön, bara 40 000 Tsh/ mån, ca 210 kr. Vem kan klara sig på en sådan lön? Så alla måste ha flera inkomstbringande sidoverksamheter för att kunna klara livhanken och t ex betala för sina barns skolgång.
Så att få gå till "kobanken" och få en ko mot att ge bort en kalv av honkön är ett fantastiskt tillfälle att få dryga ut ekonomin. De får dessutom näringsrik mjölk till sina egna barn, förutom att de kan sälja till grannar och bekanta och få ihop en ansenlig summa på några år.



Det gäller dock att lära sig så mycket som möjligt om ko-skötsel så att den mår bra och ger valuta.

Kommentarer
Postat av: Bertil Bredmar

Kyrktuppen i Makambako

När kyrkan byggdes i mitten av 1970-talet så kom en dag ganska oväntat en stor låda med lastbil till bygget. Vi öppnade och fann en gåva från en av stiftets samarbetskyrkor i Tyskland.

Gåvan bestod i: Kyrktupp, kors och vackert formade dörrhandtag med dörrlås till kyrkportarna. Rev Mgovano var distriktspräst på den tiden och jag tog över bygget efter Harry Lundeborg som lagt grund och rest väggar. Vid den högtidliga invigningen framhölls dessa kristliga symboler så att åtminstone vi som var där förstod vad de står för. Runt den jättestora tomten planterade vi trädplantor i tomtgränsen. Vi förstod att Makambako skulle växa snabbt och så har också skett.

Du hittar Makambako om du zoomar in på Google Earth i det syd-västra hörnet av Tanzania, där landsvägarna möts.

MVH

Bertil

2009-05-28 @ 10:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0