Sjukdom och död.......

Den här veckan har det hänt mer än vanligt. Måndagen besökte jag Makambako, där det finns en sömnadsutbildning för unga föräldralösa flickor som annars skulle hamnat i prostitution. Där finns planer på att starta kobank, ett slags lånesystem med kossor istället för med pengar. Projektet heter "Låna en kossa, betala en ko". Ska bli intressant att se hur det utvecklas.
Onsdagen en 50 mil lång resa till Iringa. Ett bra sammanträde med min partner där och lunch med en svensk kollega, roligt att få prata svenska ibland.

På väg hem från Iringa ombads vi plocka upp en sjukling i Mafinga och köra henne till Ilembula. Det var en kvinna i 40-års åldern och hon var medvetslös. När jag tittade lite närmre misstänkte jag slutfasen av AIDS. Någon hittade en madrass som vi la där bak i bilen, hon bars ut och lyftes in och hennes familj med packning baxade in sig. Man lämnar inte en sjuk åt andras omsorg utan följer med.

image143

Jag trodde faktiskt att hon skulle dö under vägen, så dålig var hon. Med i bilen var hennes föräldrar och tre av hennes fyra barn och en annan släkting. Det yngsta barnet bara en baby på 1,5 månader. Vi kom lyckligt fram till Ilembula sjukhus och hon las in på intesiven. Hennes andra släktingar i trakten kom. 20 minuter senare var hon död. Jag fick reda på att hennes man dog i somras. Hon var sjuksköterska och arbetade med att ge rådgivning och testa folk för HIV. Själv hade hon aldrig testat sig och ville inte lyssna på råd från kollegor. Är detta självstigmatisering? Att inte lådsas om att man själv kan drabbas, att lura sig själv? Hon måste på något sätt ha vetat att hon var positiv, hon ammade inte det sista barnet som föddes vid jul.....

Så det blev att åka på begravning 2 dagar senare.

image144

Sjuksköterskor och sjuksköterskeelever bar kistan till kollegans sista vila. De sjöng underbart vackert i flera stämmor. Det lät som om det redan stod änglar runt hennes kista för att föra henne vidare.

image146

Alla begravningsgäster slog sig ner i gräset, det var varmt och en del tal skulle hållas. Kistan las med gemensamma krafter ner i gropen och alla nära anhöriga och vänner hjälptes åt att gräva igen graven.

image147

En kulle av jord byggdes ovanpå och de sista som la en hand vid kullen och plattade till jorden med vatten var barnen. Kransar av olika slag lades på graven och en insamling till familjen gjordes.

image148

Så nu är ytterligare fyra barn föräldralösa. De kommer att tas hand om av de  två släkterna, men hur det går för dem vet man inte. Lilla babyn skrevs in på barnhemmet i Ilembula, den nästminste killen, 5 år, såg inte så frisk ut. De två älsta flickorna får väl hjälpa till i någon släktings hushåll om de inte har råd att betala skolgång.
Livet är hårt...............


 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Brittsofi!
Just hemkomna från en vecka i Kungsbacka hos barnbarnen blir man påmind om hur olika våra liv är.
Där grasserade vinterkräksjukan...Rebecka hade den när vi kom ...Allan fick den igår och är dock bättre idag så vi kunde åka hem. Vi får se om jag klarar mig denna gången!Maja mellan flickan fick den inatt ( hon som var så sjuk en gång ...och har verkligen inget att ta av ...hon är smal smal smal!)
Men när du berättar om barnen i Afrika undrar man hur det går att genomleva ...men vad är valet ?
Bara en liten reflektion så här i all hast!
Det måste kännas underbart att hjälpa till med arbetet där !
Vi gör vad vi kan på denna nivå !
Massor av hälsningar till dig !
Genom Lisa

2008-02-16 @ 18:11:49
Postat av: Birgitta

Hej!
Jag har inte varit inne på din blogg-sida förut. Det har inte fungerat trots ihärdiga försök, men nu äntligen!
Vilka berättelser och vad mycket du fått vara med om. Bilderna är också fantastiskt fina.

Här går livet vidare till det bättre för mig. För första gången i mitt liv känner jag mig fri.... Vad nu frihet är?

Sköt om dig!

Kram från Birgitta

2008-02-17 @ 21:11:54
Postat av: Mr Andreas Forss

Jag läste lite om det med begravningen.. Men jag kom hem till strandvägen för 10 sekunder sen o har alldeles för mycket annat i huvudet nu.. Du får kanske berätta mer när du kommer hem!! På torsdag/fredag åker jag till vår vackra huvudstad för att fira Simon, med alla goa gubbar där.. O tills dess måste jag ha gjort en massa... Ringer nån dag

kramar

2008-02-18 @ 18:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0