Det har varit en bra arbetsvecka...

....då jag har fått träffa många av dem som jag ska förmedla kontakter till. Först ett besök på stiftskontoret i Njombe, där jag fick berätta om min Sverigevistelse och lite om planerna inför framtiden. Därefter en resa till Iringa, 20 mil nordost, där biskopen och hans närmaste tog sig tid att lyssna till och samtala med mig. På kvällen tog jag en promenad och träffade på den här 7-åringen som passade sina två små syskon medan mamma var inne i kyrkan på körövning.

image84

De små barnen, de får tidigt ta ansvar, men gör det samtidigt som de ändå hinner att leka lite.


image85

Dagen därpå på hemvägen tillbaka till Njombe, besökte jag en sömnadsutbildning i Makambako för föräldralösa flickor, som annars skulle hamnat i prostitution och allt vad det innebär, på gatan. Kyrkan bedriver många yrkesutbildningar för mindre bemedlade ungdomar och det är fantastiskt att det kan öppnas alternatva möjligheter för dem. Här fanns också den präst som jag sammanfört med en präst i Sverige.

Tillbaka i Njombe och hemma hittar jag Upendo i matrummet hårt pluggande historia och engelska tillsammans med tre killar från gymnasiet i Njombe. De tar studenten i februari och har lov nu, men ängar hela dagarna till att förbereda sig för de stora, svåra proven.
När de slutat läsa och diskutera, bjöd jag dem på te och svensk bulle, och Upendo ville sjunga upp de två sångerna hon skrivit text och musik till. Killarna lärde sig sångerna fort och där satt jag och lyssnade till 4-stämmig sång! Ni skulle varit med! Hur bara kan de lära sig så fort och sjunga i stämmor?

image87

Så tacksam över att jag får vara med om att sammanföra människor av olika sorter och från olika kulturer. Den här veckan har varit bra... har fått sammanföra ett flertal parter från Sverige med motsvarnade här i Tanzania. I mötet med andra människor finns det alltid möjligheter att lära sig och uppleva något nytt. Den här veckan har jag lärt mig mycket....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0