Det finns änglar på vägarna

image100


Den gångna veckan har jag varit ute och åkt en hel del. Jag har varit med ute i en by söder om Njombe där det togs HIV-tester på bybefolkningen. Inte alla kunde komma, eftersom det är den tiden nu när man ska gräva upp åkrarna och förbereda för att så majs och potatis. Sedan var det inte alla som fått reda på att den mobila test-stationen skulle komma. Man brukar slå på trumman om det är någon särskild nyhet man vill sprida. Men i dag var "trummisen" inte hemma och han hade inte heller fått reda på något. Så det blev bara 130 st som kom för provtagning. Annars är folk väldigt angelägna att testa sig för nu kör regeringen en enorm kampanj som heter "Tanzania utan HIV - det är möjligt". Ja, jag vet inte....
Min bil fick fungera som reception där folk fick sina nummer och namn uppskrivna, sedan höll "systrarna" till i en nybyggnation där det från början inte ens fanns en stol att sitta på. Så småningom fick de varsen stol att sitta på, ett bord och en långbänk som fick fungera som laboratorium.

 
image98
En av de byar vi körde igenom

Sedan var det dags att ge sig i väg på den långa resan till Dar es Salaam. Halvvägs drabbades jag av en av mina nuförtiden sällsynta migränanfall. Fick lov att stanna i Mikumi by, dricka lite kaffe, men jag kände att jag var för dålig för att fortsätta. Så jag fick låna ett rum och gick och la mig för att sova en stund. Ett par timmar senare, kändes det lite bättre, men ägaren till hotellet tyckte inte jag skulle köra själv, så han lånade ut sin chaufför, som körde mig till Dar, fem timmars körning. Visst finns det änglar.....


Kommentarer
Postat av: Lisa och Allan

Hej!
Precis som jag skrev till dig ...
visst finns det änglar bland människorna här
fast vi inte ser de vingar de bär...
Men för varje gång vi får erfara det blir vi mer övertygade eller hur !
Det upplevde vi i Finland...vi var sena ( för att hinna med så mycket som möjligt sista dagen vi var där bl.a. träffa mina yngre systrar som jag inte sett på några år )körde och körde i mörkret i Åbo.
Dock inte att jämföra med de djungelturer du brukar beskriva men ändå. Ingen karta ...men till slut stannade vi .Jag klev ur bilen och gick fram till en man och frågade : Talar du svenska? Finskan är oförståelig! Jo minsann. Jag undrade var vårt hotell låg...vi kände inte igen oss alls trots att vi besökt samma hotell tre år tidigare!
Han pekade nästa gata till höger och bara tre tvärgator så är ni där . Tala om änglar !
Igår pulsade vi i snö ...för motionens skull och badade sedan bastu. Här har snöat hela dagen och på vissa platser har det kommit en halv meter.
Idag firas Astrid Lindgrens 100-årsminne. Vi ska åka in på Festmässa i kyrkan...det är sammanlyst till Vimmerby ikväll!
Nu är det snart Advent ! Firas det nere hos er också ? Det är en fin tid med mycket sång och musik.
Vi tänker på dig och önskar lite av värmen ...kanske du rent av önskar lite snö eller....? I så fall gör vi ett tankebyte!
Kramar från oss genom Lisa.

2007-11-14 @ 16:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0