Det krävs mod....

Förra veckan var jag ute och besökte ett antal olika institutioner och platser i sydvästra delen av Tanzania. Ett område som består av berg och dalar, sjöar och floder, en underbar natur verkligen. Men vägarna! Oj, jag trodde inte det om mig själv! Att jag skulle klara att köra genom flodfåror, över broar som man tror ska falla samman vilket ögonblick som helst, genom lerhål och förbi stup. Mitt hjärta har bankat hårt av rädsla flera gånger.

image51

Jag är inte den modiga typen, men måste man så måste man! Precis som det är inom många andra områden i livet, när man ställs inför en kris eller en situation som man inte tror sig klara och så klarar man det! Då har man lärt sig att man förmår mer än vad man trodde; en nyttig lärdom för livet!

image52

En timmes bilfärd rätt in i djungeln, mot Livingstone bergen ligger plötsligt denna vackra kratersjö! För ett ögonblick trodde jag att jag var i Sverige. Det kan tyckas så, men faktiskt står kvinnorna där vid strandkanten med sin tvätt, lägger ut den på gräset för att kläderna ska torka, låter barnen bada och tvätta sig samtidigt. Ja, har man inte tvättmaskin och dusch, så är väl detta ett fullgott alternativ.

image53

Lön för mödan fick vi dock när vi kom fram till detta hus där vi skulle övernatta. Vilken utsikt från altanen! Långt borta i horisonten ligger lake Nyasa (eller Malawisjön, som de flesta känner till).
Det var på väg upp hit som de hade grävt upp ett stort hål tvärs över hela vägen för att lägga ner stora rör som ska avleda vattnet. Jag trodde verkligen att vi skulle behöva vända. Det var lerigt och jordigt och på vänster sida en liten gångväg för människor och cyklister. Men inte för bilar! Jo, sa min följeslagare, vi måste förbi här. Nej, tänkte jag, aldrig i livet! Vägarbetarna sågande ner några träd vid sidan och sa att det kommer att gå bra. "Nej, sa jag denna gång. Det lutar för mycket ner mot det 2 m djupa hålet, vi måste nog vända!" Pröva  sa de. Och jag provade och fastnade i leran på en gång innan den trånga passagen! Jag kom loss och kopplade in fyrhjulsdrift och bad till Gud att han skulle sända fler änglar, för nu behövde jag verkligen hjälp! Och som ett under, som om någon hade lyft bilen över leran och förbi i den trånga passagen var jag plötsligt på andra sidan! Hur gick det till? Halleluja, ropade vägarbetarna! Ja, Halleluja, ropade jag i mitt hjärta!

Kommentarer
Postat av: Silva Svensson

Hej min änglasyster!
Du är bara bäst!!! Vilket fantastiskt mod du äger. Hallelulja, Ditt lov vi sjunger, våra hjärtan fylls med glädje.....:)Må Guds gode Ande fortsätta leda dej på alla dina vägar. Jag ber om Guds rika välsignelse. Kram/Silva

2007-06-17 @ 22:50:47
Postat av: Lisa och Allan.

Kära Brittsofi.
Morgondoppet är avklarat...kaffekoppen urdrucken..tidningen läst...en morgonritual så god som någon!Efter en händelserik helg en lite vecka kvar till Midsommar!
Kyrkokören i Pelarne hade utflykt i lördags men orkidevandring...klosterbesök ...Sveriges största runsten...goood mat på Omberg...kaffekorg i den vackra naturen ...polkagrisköp i Gränna...kan det bli bättre?En underbar solig dag ( men prognosen hade visat regn) och regnet kom vid Eksjö ungefär på hemvägen!Vi åkte småvägar men ack så "bra" i jämförelse med din lervälling!
Och så söndagen den stora Dagen när Vimmerby invigde sitt församlingshem. Pompa och ståt med Biskop och allt.Vackert är det förvisso...och det blev en fin invigning!Jag sällade mig till talarna som fått två minuter var med hälsning från Storebro kyrka.Det blev mycket uppskattat...det var på vers som du förstår min vana trogen!
Allan och Börje tog en öl och smörgås här hemma en kväll...äntligen blev det av (jag var bortbjuden men hade naturligtvis gärna varit hemma också ) och nu blev det väl politik och annat "viktigt" som det
samtalades om !
Eftersom våra barn har midsommarfirande på annat håll numera så åker vi väl någonstans och tittar på folkdans och träffar sedan andra i samma situation som oss...det brukar vara trevligt det också...lite
knytkalas löser matfrågan!
Det är hur mycket som helst nu om man vill...Musik
Virserums musikdagar...vi ska höra och se Staffan Scheja...rosorna på Skorpetorp är otroliga...sönerna med familjer kommer var sin vecka hit...och Helena och hennes vän Jairo kommer 14 dagar innan det blir flytt tillbaka till Minnesota. Min bror i Finland ringde och ville vi ska komma dit...det är så underbart ...han har en egen ö i sjön Saima...bastubad morgon och kväll med bara ett trappsteg till vattnet...men ...hur ska vi få tid att göra den resan ? Det återstår att se.
Sen vill man umgås med vänner...sköta trädgården...
så det blir något av allt man sått...som du ser fullt upp men mycket ego-inriktat. Vi får väl tänka så att vi ägnat vårt tidigare liv till barn och andra människor.Livet har ju olika skeden och i ditt skede kommer vi aldrig att varamen som tur är är vi alla olika men med samma värde !
Vi beundrar dig och förundras också !
Varma tankar från oss båda genom
din vän Lisa.

2007-06-18 @ 07:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0