Bröllop, körtävling och naturfenomen

Så roligt att få vara med på ett bröllop! Och att få se hur sederna runt en sådan stor händelse fungerar här i Njombe. Lördagen innan jag åkte till Dar es Salaam för att möta min man, son och kompis fick jag oförhappandes vara med på ett bröllop. En blivande präst gifte om sig, hans förra fru dog för två år sedan och brudens f d make hade också dött. På ett sätt tragiskt, men ändå en vilja att glädja sig och göra fest medans man kan!

image65
Man pyntar, klär upp sig, dansar, sjunger, och förhoppningsvis känner sig som kung och drottning för en dag.
Efter vigseln i kyrkan som tog två timmar, förflyttade vi oss till festsalen. Där bjöds det främst på underhållning och tal, man så småningom fick alla en tallrik mat och en läsk var.
image66

Sedan skulle "bröllopstårtan" skäras upp! Den visade sig bestå av en helstekt get med gräs i munnen och dekorerad med morötter och gurka. Det var inte helt enkelt för brudparet att skära loss små köttbitar för att sedan mata den närmaste familjen. Ett kraftprov på samarbetsförmåga såg det ut att vara. De lyckades till slut, när någon hittade en vassare kniv!

Dagen efter fick jag vara med på en gudstjänst där man också hade tävling mellan de olika körerena i församlingen. Sex olika körer tävlade och jag kan verkligen inte säga vilken kör som sjöng bäst. "Tantkören" gillade jag för det svängde mer om deras kroppar och musik!

image67

Under den körtävlingen blev experten och domaren, Axon Ngwembele, och jag förärade med presenter. Ägg, ärtor, potatis, sötpotatis, tyger m m. Jag förstår inte hur generösa människor är! Jag har ju långt mer än vad de har, ändå ger de mig massor. Mest glad vart jag över musiken och dansen dock!

image68

När jag väl hämtat familjen i Dar es Salaam, åkte vi påföljande  helg ner till Malawisjön, eller Lake Nyasa som den heter här i Tanzania. Där var det varmt och skönt, härliga vågor och ljummet vatten att bada i. Söndag morgon såg det ut som sjön brann, svart rök steg upp långt ute mitt på sjön. Det visade sig vara miljontals myggor som kläcktes! En speciell sorts myggor som också fångas och tillagas som mat av befolkningen runt sjön. Det smakar som fisk, säger de. Men en upplevelse att se!

Nästa vecka åker jag tillbaka till Sverige på ett tag, men kommer att fortsätta att skriva på bloggen. Önskar alla mina läsare i Sverige ett varmare och torrare slut på sommaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0