Jobb och gräshoppor!

De sista veckorna har jag haft en hel del kontakter att sammanföra. Det är önskemål om brev-vänner, vuxna som vill ha yrkesutbyte, körer, några församlingar, en konfirmandgrupp som planerar ett läger här och ett par kvinnogrupper i Sverige som önskar en vängrupp här. Det är roligt att arbetet har satt fart.

Det har också genomförts en kampanj med HIV-testning och vi har fått reda på svaren nu. I Njombe distrikt, (motsvarar kommun i Sverige), och i Iringa regionen, (motsvarar landsting) ligger HIV-prevalensen på 11,3%. Vilket är mycket högre än genomsnittet på 7 % i hela landet.
Vad ska man göra? Föräldrar dör och barn lämnas föräldralösa på gatan eller hos någon fattig släktning! Det finns över 50.000 föräldralösa barn i Njombe distrikt. En kartläggning håller på att genomföras. De flesta barn bor hos någon släkting, men de får ju inte samma möjligheter till skolgång som om de hade levt med sina egna föräldrar. Det är tragiskt!
Samtidigt finns det positiva historier man hör om hela tiden. Folk som faktiskt bryr sig om och tar hand om främmande barn med de små medel de har. Men det räcker ju inte på långa när.
 
image111

Som den här familjen t ex, de har tagit sig an tre föräldralösa barn och har sex barn att försörja, inklusive sina tre egna barn. Det är familjen Kiona där pappan jobbar som chaufför och mamman på en bank, så de har möjligheter att ta hand om andras barn.

Det har börjat regna och när det regnar så är det inte lite regn som kommer! Det bildas floder och vattenfall och det gäller att inte komma i vägen. Vilka krafter det finns i naturen! Plötsligt över en natt kläcks miljontals stora, gröna gräshoppor också. Och alla barnen tycker att det är julafton, springer omkring och samlar ihop i hinkar för att ta hem och frittera!
Fritterade gräshoppor, det ni! Det har ni väl aldrig prövat? Inte jag heller, men de säger att det är gott. Får se om jag får det till kvällsmat idag.


Kommentarer
Postat av: Lisa och Allan

Brittsofi!
God fortsättning på det nya året.
Ett år att hoppas på igen...vad gäller miljö och de stora frågorna men också de "små" vad vi gör av vår tid tillsammans (egentligen
en stor fråga kanske den största).
Tiden går och livets omfång visar sig allt mer ...ett liv vad är väl det ...ett löv som sakta böjer sig i vinden...men sitter kvar på grenen så länge det orkar och har kraft för att sedan släppa taget och som bäst bli en grogrund för nytt liv i myllan under trädet!
Det låter som du haft en fin jul- och nyårshelg. Vi har talat med din "ensamme" man och tänkt mycket på honom !
Nu är lugnet efter helgerna t.o.m. julen är bortstädad hos oss nu!Det blir ljusare och rymligare
(trots alla saker man har)Det är lustigt att granar och julsaker får plats i våra överfulla hus!
Jag blev sjuk...som vanligt nu ....efter barnbarnens besök...förbaskade "Dagisbaciller".
Först nu börjar det släppa i halsen. Jag tog den första promenaden i förrgår och första besöket i simhallen igår . Så jag försöker att kommma igång igen!
Agendan är inte lika proppfull tycker jag i vår !
En teaterresa står i tur om 14 dagar och en fjällresa tillsammans med sönerna och deras familjer
första veckan i mars och så får vi se när eller om USA-resan blir av.Och däremellan kommer väl lite barnbarn då och då kan jag tro.. så det kanske blir nog som vanligt!
Här är annars vårlikt väder. Upp till 8 grader varmt om dagen och sällan under noll på natten.
Jag får väl börja bada tidigare i år ...det är ett skämt!!!!!!
Ha det så bra nere i värmen...jag ska börja äta nyponpulver för min artros...den har varit och är värre än någonsin ...men går att leva med som tur är.Magnetism hjälper inte på mig ...jag har just provat snart ett år !
Massor av hälsningar från oss två.
KRAM lisa!

2008-01-15 @ 10:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0